Under flera år har E-handeln ökat. Till och med under ”finanskrisen” då många fysiska butiker vittnade om fallande försäljning så ökade E-handeln generellt. Vad är då orsaken? Vi tittar på produkten bläckpatroner som speglar detta fenomen relativt tydligt.
Till stor del handlar det om utbudet. Den som exempelvis vill köpa bläckpatroner i en fysisk butik kommer till största sannolikhet bara har ett enda (eller två) märken att välja på. Många fysiska butiker väljer exempelvis enbart att sälja originalpatroner. Det är inte helt oväntat eftersom dessa har ett högre pris. Många E-handlare har däremot ett flertal olika modeller att välja mellan. Detta allt från de dyrare originalpatronerna till budgetpatroner och eko-patroner. Utöver det finns sidor som jämför och ställer dessa E-butiker mot varandra. Ett exempel är Bläckpatroner.se som presenterar flera olika butiker som säljer bläckpatroner. Det gör att man snabbt kan hitta och jämföra priser och produkter. Det går helt enkelt snabbare.
Just snabbheten och smidigheten väger tungt. Att handla online tar maximalt fem-tio minuter. I alla fall om man vet vad man ska ha. Det är just dessa produkter som just handlas lättast på internet. Vet kunden vad man vill ha behöver man inte träffa någon säljare som ska förklara olika fördelar och nackdelar med olika produkter. En bläckpatron är vad det är – thats it.
Är det däremot saker där man behöver experthjälp så har de fysiska butikerna sin stora fördel. Visserligen går det att ringa till ett företag och få hjälp och råd men det räcker inte alltid.
Att fler handlar online handlar därmed om utbud och tid. Utöver det tillkommer att det är lättare att hitta lägre pris. Vad gör att du handlar online? Troligtvis är det dessa faktorer som styr.